loading...
سایت تخصصی مهندسی آب| ايران آب
آخرین ارسال های انجمن
محمد امامی بازدید : 10832 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (2)

 

دانلود پرو‍ژه اي در زمينه سد هاي خاكي با نرم افزار plaxis

 

اين بار سايت تخصصي مهندسي آب | ايران آب   فايل pdf را در ضمينه سد هاي خاكي آماده كرده ايم.

پروژه مورد نظر در زمينه سد خاكي  مطالعه موردي سد علويان ميباشد.

نرم افزار استفاده شده در اين پروژه نرم افزار كابردي  plaxis  مي باشد.اين فايل در 43 صفحه آماده دانلود ميباشد.

محمد امامی بازدید : 8465 پنجشنبه 05 مرداد 1391 نظرات (2)

یکی از مسائل عمده در سدسازی پر شدن مخازن از رسوباتی است که توسط جریان آب حمل شده و در مخزن سد ته نشین می شود. وضعیت جریان و ترکیب رسوبات از مهمترین عوامل موثر در این پدیده می باشد. هنگامی که جریان آب وارد مخزن شود به دلیل بزرگ شدن سطح مقطع ، سرعت آب کاهش یافته و مواد معلق شروع به ته نشینی می کنند.

آب رودخانه نسبت به آب مخزن دو تفاوت عمده دارد یکی اینکه از آن گل آلودتراست و دوم آنکه سردتر می باشد. این دو خاصیت باعث می شود که آب رودخانه سنگین تر از آب مخزن باشد. لذا جریان آب پس از ورود به مخزن در قسمت تحتانی مخزن در همان زیر آب و در امتداد شیب به حرکت خود ادامه می دهد. در مخزن یک لایه بندی از نظر آب به وجود می آید. جریان زیرین آب گل آلود پس از آنکه به قسمت انتهایی مخزن رسید به صورت عمودی بالا آمده و دوباره به سمت عقب برگشت می کند و در یک مسیر بیضی شکل جریان پیدا کرده و با آب داخل مخزن مخلوط می گردد و چنانچه مخزن پر از آب باشد قسمتی از جریان از سرریز سد خارج می گردد.

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 5606 شنبه 19 فروردین 1391 نظرات (1)

فیلم های آموزشی سد کارون 3


رودخانه كارون پرآب ترين و طويل‌ترين رود ايران است. طول رودخانه كارون ۹۵۰ كيلومتر و وسعت حوزه آبريز آن ۶۰۰۰۰ كيلومتر مربع است و تنها رود ايران است كه بخشي از آن قابل كشتيراني است. سرچشمه كارون، آب‌كاج، از زرد كوه بختياري است. اين رودخانه از رشته كوه‌هاي زاگرس سرچشمه گرفته است كه پس از عبور از مناطق كوهستاني و پر پيچ و خم، در منطقه‌اي به نام گتوند وارد دشت خوزستان مي‌شود. رود كارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسم مي‌شود و در جنوب شوشتر به يكديگر متصل مي‌شوند. شاخه مهم كارون، رود دز است كه در شمال اهواز به رود كارون ملحق مي شود. رود كارون در مرز ايران و عراق به اروند رود پيوسته و روانه خليج فارس مي‌شود.

محمد امامی بازدید : 5562 یکشنبه 13 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 

این طرح دارای 2 سد بالا دست، پایین دست، هنگامی که مصرف برق کشور کم و تولید سایر نیروگاه ها بیش از مصرف باشد با استفاده از برق موجود در شبکه برق کشور آب انباشته شده در سد پایین دست به سد بالا پمپاژ شده ذخیره می شود. در ساعاتی که نیاز مصرف برق بیش از توان تولیدی نیروگاه های کشور باشد توربین های این نیروگاه مانند نیروگاه های معمولی عمل کرده و با استفاده از ذخیره آب سد بالا دست برق تولید می کند.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه گفت: نوع سدها سنگریزه ای با روکش بتونی است که به لحاظ اقتصادی و منطقه آب و هوایی انتخاب شده است.

محمد امامی بازدید : 3804 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

دستاورد بزرگ سدسازان ایرانی از 2000 سال پیش تا اوایل قرن بیستم، بلندترین سدهای قوسی جهان (ایزدخواست فارس، کبار قم و کریت طبس) در ایران احداث شده بودند. در این میان سد کُریت طبس به ارتفاع 60 متر، براب 550 سال به عنوان بلندترین سد دنیا شناخته شده بود. احداث سد کریت با فنون 650 سال پیش همخوانی ننداشته و در واقع یک پرش مهندسی محسوب می شود. علیرغم ضخامت بسایر کم سد کریت(ضخامت تاج 1/2 متری)، این سد در زلزله بزرگ طبس -1358- با بزرگی 7/8 ریشتر، استوار و پا برجای مانده است. رئیس اسبق کمیته بین المللی سدهای بزرگ، سد کریت طبس را از شگفت آورترین دستاوردهای بشر در مهندسی سد قرون وسطی بر شمرده است.

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 4203 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

سد تأخیری عباسی که 600 سال پیش احداث گردیده است، یکی از نمونه های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت کوشی ایرانی است. اسن سد 25 متری که در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است، یک نمونه بی نظیر توسعه پایدار محسوب می گردد.

 

ایرانیان در دره های تنگ، سدها را روی طاق های آجری احداث می کردند که بدین ترتیب نیاز به سیستم انحراف در حین احداث سد، مرتفع می گردید. این روش خلاقانه با کارکرد کاهش بیشینه سیلاب در سد عباسی ترکیب شده است. سیلاب ها با دوره بازگشت 10 سال، از زیر طاق به صورت آزادانه عبور می کنند. سیلاب های بزرگتر، مقداری از حجم شان در پشت سد ذخیره می شود. بدین ترتیب طی صدها سال این سد، شهر طبس را در مقابل سیلاب های رودخانه نهرین حفاظت نموده است.

یه علت موقعیت جغرافیایی سد عباسی، رسوبی در پشت آن ذخیره نمی شود و بنابر این می توان انتظار داست که این سازه برای سالیان متمادی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، کارکرد اصلی خود را انجام دهد.

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 4625 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

مشخصات سد دز:

نوع سد : بتنی دو قوسی

ارتفاع سد : 203 متر

ارتفاع سد از سطح دریا : 354 متر

ارتفاع پی از سطح دریا : 151 متر

طول تاج سد : 212 متر

ضخامت بدنه سد در پائین : 27 متر

ضخامت بدنه سد در بالا : 5/4 متر

ارتفاع دریچه های آبیاری از سطح دریا : 222 متر

ارتفاع دریچه های آبیاری در بدنه سد : 71 متر

حجم حفاری انجام شده :670000 متر مکعب

حجم بتن مصرف شده در ساختمان سد : 480000 متر مکعب

حجم بتن مصرف شده در عملیات : 125000 متر مکعب

 

درباره سد ,

تعداد صفحات : 2

درباره ما
این وبلاگ به منظور کمک به افزایش سطح علم مهندسی ایران عزیز راه اندازی گردیده است. امید است مورد استفاده مهندسین قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درباره ی سایت چیست؟
    گرایش مورد علاقه ی شما برای کار شناسی ارشد؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 121
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1388
  • آی پی امروز : 136
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 590
  • باردید دیروز : 512
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,362
  • بازدید ماه : 1,102
  • بازدید سال : 61,265
  • بازدید کلی : 2,224,904