loading...
سایت تخصصی مهندسی آب| ايران آب
آخرین ارسال های انجمن
محمد امامی بازدید : 17433 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

مقدمه:

توزیع دانه بندی دانه های درشت خاک ( بزرگ تر از 0.075 mm برابر با اندازه الک 200) با استفاده از روش دانه بندی با الک تعیین می شود، ولی برای تعیین اندازه ذرات ریز خاک باید از روش هیدرومتری استفاده شود.

در قسمت دانه های ریز خاک مثل رس ،لای و ماسه خیلی ریز برای اندازه گیری قطر دانه ها از روش هیدرومتری استفاده می کنیم.این آزمایش بر اساس استانداردهای AASHTO T88-70 و63 ASTM D422- انجام میشود.

 

محمد امامی بازدید : 3804 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

دستاورد بزرگ سدسازان ایرانی از 2000 سال پیش تا اوایل قرن بیستم، بلندترین سدهای قوسی جهان (ایزدخواست فارس، کبار قم و کریت طبس) در ایران احداث شده بودند. در این میان سد کُریت طبس به ارتفاع 60 متر، براب 550 سال به عنوان بلندترین سد دنیا شناخته شده بود. احداث سد کریت با فنون 650 سال پیش همخوانی ننداشته و در واقع یک پرش مهندسی محسوب می شود. علیرغم ضخامت بسایر کم سد کریت(ضخامت تاج 1/2 متری)، این سد در زلزله بزرگ طبس -1358- با بزرگی 7/8 ریشتر، استوار و پا برجای مانده است. رئیس اسبق کمیته بین المللی سدهای بزرگ، سد کریت طبس را از شگفت آورترین دستاوردهای بشر در مهندسی سد قرون وسطی بر شمرده است.

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 4203 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

سد تأخیری عباسی که 600 سال پیش احداث گردیده است، یکی از نمونه های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت کوشی ایرانی است. اسن سد 25 متری که در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است، یک نمونه بی نظیر توسعه پایدار محسوب می گردد.

 

ایرانیان در دره های تنگ، سدها را روی طاق های آجری احداث می کردند که بدین ترتیب نیاز به سیستم انحراف در حین احداث سد، مرتفع می گردید. این روش خلاقانه با کارکرد کاهش بیشینه سیلاب در سد عباسی ترکیب شده است. سیلاب ها با دوره بازگشت 10 سال، از زیر طاق به صورت آزادانه عبور می کنند. سیلاب های بزرگتر، مقداری از حجم شان در پشت سد ذخیره می شود. بدین ترتیب طی صدها سال این سد، شهر طبس را در مقابل سیلاب های رودخانه نهرین حفاظت نموده است.

یه علت موقعیت جغرافیایی سد عباسی، رسوبی در پشت آن ذخیره نمی شود و بنابر این می توان انتظار داست که این سازه برای سالیان متمادی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، کارکرد اصلی خود را انجام دهد.

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 4625 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

مشخصات سد دز:

نوع سد : بتنی دو قوسی

ارتفاع سد : 203 متر

ارتفاع سد از سطح دریا : 354 متر

ارتفاع پی از سطح دریا : 151 متر

طول تاج سد : 212 متر

ضخامت بدنه سد در پائین : 27 متر

ضخامت بدنه سد در بالا : 5/4 متر

ارتفاع دریچه های آبیاری از سطح دریا : 222 متر

ارتفاع دریچه های آبیاری در بدنه سد : 71 متر

حجم حفاری انجام شده :670000 متر مکعب

حجم بتن مصرف شده در ساختمان سد : 480000 متر مکعب

حجم بتن مصرف شده در عملیات : 125000 متر مکعب

 

درباره سد ,
محمد امامی بازدید : 4918 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

 پمپ های پیچی نوع خاصی از پمپ های روتاری یا جا به جایی مثبت هستند که سیال از میان اجزای پمپ به صورت محوری حرکت می کند . مایع از میان دنده های مارپیچ یک روتور (چند روتور) عبور کرده وبه طور محوری توسط همین دنده ها جا به جا می شوند . پمپ پیچی می تواند مایعاتی با ویسکوزیته های مختلف از ملاس گرفته تا بنزین را جا به جا کند همچنین دامنه فشار از psi 50 تا psi 5000 ود بی تا min / gai 5000 را تامین می کند .

مقدمه
در سایر پمپ های دورانی فشار مایع هنگام حرکت محیطی افزایش می یا بد اما در پمپ های پیجی سیال به صورت محوری وبا سرعت کم جریان می یابد وهمین خاصیت دامنه کاربرد این نوع پمپ را وسعت می بخشد . پمپ های پیچی در زمینه های همچون کار هایی دریایی ، صنایع سوخت مشعل ، سرویسیهای روغن کاری ،پروسه های شیمیایی ، صنایع نفت ، سیستم های هیدرولیک پر فشار ، ماشین های ابزار و... دامنه کاربرد وسیعی دارد .با توجه به اینکه اینرسی نسبی قطعات گردنده در پمپ های پیچی نسبت به دیگر پمپ های دورانی یا رفت و برگشتی کمتر است ، از این رو پمپ های پیچی قابلیت کار در سرعت های دورانی بالاتری را دارند . برای نمونه برای روغن کاری بعضی از تور بین های که پمپ باید در سرعت های بالاتر از 10 هزار دور بر دقیقه کارکند میتوان از این پمپ ها استفاده کرد .

محمد امامی بازدید : 12303 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (3)

 

در ابتدای دهه 1990 یک دانشمند سوئدی به نام آتربرگ روسی را برای توصیف حساسیت خاکهای ریز دانه در ارتباط با تغییر درصد رطوبت آنها ابداع کرد. در درصد رطوبت بسیار کم خاک شبیه به یک جسم سفت(جامد) رفتار میکند. درصد رطوبتی که در آن درصد رطوبت حالت سفت به نیمه سفت تبدیل میشود را حد انقباض مینامند.در صد رطوبتی که در آن نقطه خاک از حالت نیمه سفت به حالت خمیر در می اید را حد خمیری می گویند و به درصد رطوبتی که از حالت خمیری به حالت مایع یا روان تبدیل میشود حد مایع یا روانی اطلاق میشود.


محمد امامی بازدید : 9148 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

 

 

حتما شما هم با این مشکل روبرو شدید که نرمافزار هایی مثل اتوکد و gis فارسی رو بد نمایش می دهند برای رفع این موضوع می توانید از نرم افزار IPTاستفاده بکنید

 برای استفاده از این نرم افزار باید کلمه مورد نظر را در IPTتایپ کرده سپس کلمه را کپی کرده و در نرم افزار موردنظر Pastبکنید سپس کلمه را انتخاب کرده ودر مکان تغییر فونت فونت IPTرا انتخاب بکنید.

برای دریافت نرم افزار بر روی دانلود کلید بکنید.

 

محمد امامی بازدید : 7198 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

صنعت سد سازي به عنوان يكي از قديمي ترين و پيچيده ترين فعاليت هاي ساختماني همواره مد نظر جوامع مختلف بوده و از نظر اقتصادي نيز يكي از منابع مهم اقتصادي هر كشور و منطقه محسوب مي شده است. مهندسي سد را مي توان مجموعه اي از علوم فني و پايه مهمي دانست كه در كنار يكديگر طراحي و اجراي سد را ممكن مي سازد و سازه سد را از نظر بارگذاري هاي وارده و مقاومت در برابر عوامل مخرب مورد بررسي قرار مي دهند. طراحي و اجراي سدها به گونه اي است كه اگر عواملي مثل رسوب گذاري مخزن و غيره وجود نداشته باشد، محدوديتي در عمري و محدوده زماني بهره برداري از سد وجود نخواهد داشت

 

 

 

محمد امامی بازدید : 6142 جمعه 26 اسفند 1390 نظرات (0)

 

فشارسنج بوردن یکی از متداولترین و معمولیترین نوع فشارسنجها می باشد. دقت فشارسنج بوسیله ترازوی فشار اندازه گیری می شود بدین صورت که فشار معینی به آن وارد کرده و این مقدار با فشار قرائت شده از روی فشارسنج مقایسه می گردد.


تعداد صفحات : 13

درباره ما
این وبلاگ به منظور کمک به افزایش سطح علم مهندسی ایران عزیز راه اندازی گردیده است. امید است مورد استفاده مهندسین قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما درباره ی سایت چیست؟
    گرایش مورد علاقه ی شما برای کار شناسی ارشد؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 121
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1388
  • آی پی امروز : 166
  • آی پی دیروز : 121
  • بازدید امروز : 636
  • باردید دیروز : 512
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,408
  • بازدید ماه : 1,148
  • بازدید سال : 61,311
  • بازدید کلی : 2,224,950